fredag 26 november 2010

v.40

Mamma
Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja.
Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor.
Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den.
Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart.
Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig.


pst: alltså teorin vara så aktiv som möjligt måste vara den bästa ;)

Bebbe
I vecka 40 är medelkroppslängden i medeltal 51 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3600 gr. Huvudets omkrets är 35 cm. Idag föder vi allt större barn.
Om barnet föds nu kan det hända att det bara har lite fosterfett kvar i hudvecken.
Fosterfett produceras under graviditetens tredje trimester och skyddar barnets hud från fostervatten.
Vissa barn föds med mycket hår på huvudet, andra är nästan flintskalliga.



JAG
Nu går jag in i v. 40 :)
BF är sista dagen i denna vecka, alltså på Torsdag. Jag håller fast vid min tidigare teori att förlossningen drar igång på en söndag. Så vi har denna söndag i sikte först sen blir det söndag den 5 dec.
Emil tror att han kommer komma prick på dagen 2 december, det är bara 4 % av alla barn som gör det.
Isåfall har han ärvt punklighet från nån helt annanstans för det hittar han varken hos Mig eller Emil.

Nu när vi är såhär nära, har jag faktiskt blivit nervös. Nervösare än vad jag trodde jag skulle bli.
Inte rädd utan nervös, som inför julafton när man var liten eller ja jag har ju inte vuxit från det än.





Känns inte som om maggen har blivit större överhuvudtaget, ska jämföra lite bilder.
Brukar bli tydligare då.
Fast i ju för sig så behöver han inte växa så mycket nu. Vågen står still också!
Men i natt fick jag nog svar på tal för mitt extremt nyttiga  fläskiga ätande under dessa månader.
Fy fan ska börja älska frukt och grönt nu mera. Fett vad är det?

Är inte lika stressad över att han ska komma ut nu, utan nu är vi så nära att jag vet att han kommer komma ut inom de närmaste veckorna. Det räcker för att stilla mitt tålamod. Ska försöka mysa med magen så mycket som möjligt, jag har hört att man saknar den sen. Hur nu det är möjligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar