fredag 19 november 2010

V.39

Mamma
Förvärkarna tilltar nu för många och för en del kan de vara ganska kraftiga.

Tung, trött och otålig..
Din vikt planar förmodligen ut nu, vissa kvinnor går till och med ner i vikt den sista veckan. Magen är ungefär lika stor som vid förra veckans kontroll men den kan ha sjunkit lite till. Livmodertappen blir mjuk, relaxin mjukar upp dina bäckenfogar så att du får en smidigare förlossning. Det slem som sitter i livmoderhalsen och som brukar kallas "slemproppen", kan glida ut en eller ett par veckor före förlossningen

Bebbe
I vecka 39 är medelkroppslängden 51 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3450 gr.
 Huvudets omkrets är 35 cm.

En del barn ökar fortfarande i vikt medan andra magrar.

Normal mängd fostervatten är i slutet av graviditeten ungefär 0,5-1,5 liter.
Fostervattnet omsätts snabbt, med ungefär 0,5 liter i timmen, vilket betyder att hela fostervattenmängden i slutet på graviditeten byts ut varannan till var tredje timme.
Det är ont om plats i livmodern och då kan det hända att navelsträngen ligger ett eller flera varv kring halsen eller kroppen på barnet, och det kan ibland påverka barnets hjärtljud i slutet av förlossningen.
Cirka 20 procent föds med navelsträngen runt halsen och det är oftast inget problem.
I de flesta fall behövs ingen annan åtgärd än att barnmorskan för navelsträngen över huvudet på barnet i samband med födseln.

Ja vad ska man säga, jag skriver ju av mig angående graviditeten varje dag nu.
Det upptar verkligen 99% av ens tankar. Kanske för att allt är så påtagligt nu.
Ska man äta, så får man tänka på att sitta upprätt så att maten får plats. Ska man så känner man sammandragningar och hur tung man är. Ska man sova kan man bara ligga på sidorna eftersom man kvävs annars. Samtidigt som man känner minsta lilla rörelse i magen hela dagarna och nätterna i ända :)
Nyss hörde jag ett konstigt ljud från magen, lät typ som när man gör klick ljud med munnen.
Vad var det liksom?

Men nu är det dags att komma ut, 92 % av alla bebisar föds mellan v.37+0 till 41+6.
41+6 blir typ den 15 december.
FY FAN OM JAG SKA VÄNTA SÅ LÄNGE.
Då kommer det här bli den längsta månaden i mitt liv iallafall. Nej huvva, det orkar jag inte med!
Måste nog springa ett maraton eller cykla i uppförsbacke eller nått för att få igång det här.

Idag så ska Sara komma ut och fika lite, alltid trevligt med lite sällskap :)
Jag tror att jag ska baka bullar igen, mest för att jag är så duktig på det nu :P
Jag tror man får baknojja när man är gravid, nån gammal husmors gen som sitter långt in och som ploppar upp med hjälp av lite hormoner...

Nej ska man vara så snäll och vara nydushad och fräsh när man får besök. Kanske skulle uppskattas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar