torsdag 30 juni 2011

Det hänger på oss



Sitter och läser och läser och läser på internet. Avhandlingar, artiklar och föräldrars erfarenheter.
Allt bara snurrar och snurrar.
Men man måste vara så påläst om sjukdommar om ska veta vad man kan begära, förvänta sig och fråga om när det gäller sjukvården.
När det gäller ens barn så vill man ha det bästa.
Just nu är det inför Raffes operation i höst (testiklarna), hormonbehandlingen efteråt, biverkningar och efterföljder.

Det som jag absolut inte visste eller hört tidigare var att om har "Retentio testis" så har man hög risk för testikelcancer.
Det som är så vanligt ändå :/
Måste gå på undersökningar för att hålla koll redan i tidig ålder.

Annars är den största diskussionen om när man ska ge hormonbehandlingen.
Den har bäst effekt efter 4 års ålder men ju längre man väntar så ökar risken för infertilitet.
Dilemma!!

Jag föredrar så tidigt som möjligt tror jag, killar är så snoppfixerade ändå.
I puberteten är det så mycket som händer och allt är jobbigt.
Så kommer jag ha det i bakhuvudet i 13 år att vi ska göra den behandlingen.
Då kör jag det hellre nu samtidigt som vi håller på med hjärtmediciner, undersökningar och allt annat.

Så nu har jag fått ur mig lite av det också!!
Nått ni vill veta?
Är urologproffs för tillfället!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar