lördag 16 oktober 2010

v.34 - 6 veckor - 47 dagar kvar

Mamman
En del kvinnor kan känna sig stora, klumpiga, oviga och rent av oattraktiva. Du kan känna dig trött, otålig och gnällig. Kanske märker du att dina ringar börjar klämma åt om fingrarna, eller att händer och fötter är svullna. Det beror på att vätska samlas i kroppen. Sex behöver inte alltid innebära samlag, graviditeten är ett utmärkt tillfälle att utforska andra former av njutning. Du kan ha stort behov av att bli hållen i en öm och trygg kroppskontakt. En del kvinnor njuter av sin sexualitet som aldrig förr, samlag kan aldrig skada barnet.
Barn
I vecka 34 är medelkroppslängden 46 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2350 gr. Huvudets omkrets är 32 cm. Barnets hud blir mer rosafärgad. Om det är en pojke så har testiklarna vandrat ner i pungen. Tarmen är full av en grönsvart massa, en slags bajs som består av hudavlagringar, som barnet får i sig när det svalt fostervatten, galla och tarmsaft.
Pappa
Många pappor tänker mer och mer på den kommande förlossningen. Fundera över hur ni vill åka till sjukhuset. Behövs en alternativ färdväg om ni behöver åka mitt i rusningstrafik. Om ni redan har barn måste ni ha en barnvakt. Finns BB-väskan packad för dig och din partner? / growingpeople









Jadu nu är det 47 dgr kvar :) Känns som om jag bara går och laddar på att det ska hända, men ändå blir jag lite svettig när jag tänker på det. Bebbe tar storstor plats och minsta lilla vink med tårna känns det som man känner. Jag svettas vid minsta lilla anträgning ex: sätta på sig skorna :)
Springer på toa i ett. Känner mig allmänt fet och äcklig (kanske beror på att jag inte har dushat på ett par dgr).
Huvudvärken är kvar men är värst på morgonen och avtar sen sakta. Den där konstiga värken som jag kände förra veckan har jag inte kännt nå mer.
Det enda som får plats i min hjärna är detta, känner mig otroligt tråkig och jobbig när jag maler på.
Förlåt mig alla som tvingas lyssna :)


Heipa

1 kommentar: