fredag 4 mars 2011

Less

Ja ni mina vänner, jag är så jävla less kan jag meddela.
Vi var ju till kardiologen idag (hjärtläkaren) och Raffe hade PDA eller öppet ductus eller "genvägen" hade inte stängt sig ( många namn)
Eftersom han inte mår dåligt så är det inget akut eller nått sånt.

När bebisen ligger i magen så behöver ju inte blodet syresättas av lungorna utan då är det så fiffigt att det finns ett extra blodkärl som gör att blodet kan pumpas direkt ut i kroppen istället. Denna lilla genväg ska normalt återslutas första levnadsveckan.

Iallafall så hade inte det stängts på R. Men eftersom hans hjärta är friskt och starkt i övrigt verkar det klara av att få ut blodet i lungorna och det är bara lite blod som smiter genom hålet, så gör man inget åt det.
Blir han aldrig dålig av det kommer han få leva med felet.

Men nu blir det till att gå på täta kontroller hela tiden. Ska tillbaka redan 25 mars igen.
Med åren så blir det mer och mer sällan.

Det vi måste hålla kolla på är om han blir sämre, andas tungt, hjärtsviktsymtom, blir slö, ansträngd osv.
Så jag kan ju säga att varje jävla gång som R blir förkyld kommer jag få panik.
Måste lära mig skilja på vad som är vad!

Jag hade präntat in i min hjärna att de hade hört fel på bvc, att läkaren skulle säga att " det ser fint ut, vi hittade inget konstigt".
Tänkte att nu får det vara nog, vi kan inte drabbas av nå mer nu.

DET RÄCKER!!!!!

Jaja, bara att försöka koppla bort det och hoppas att inget händer.
Om han ska operera kommer de inte göra det förns han närmar sig 2 år iallafall.
Hoppas hoppas inte, vi har ju redan en operation framför oss.
Det är mer än nog.

Det höll på med ultraljudet i sökert 30 minuter och R gnällde kanske 2 min av dom. Bara skrattade och var glad, min lilla skrutt. Blir nästan lite tårögd så här i efterhand. Min älskling och alla dessa maskiner ju.
Tur att han är glad hela tiden annars hade allt var ännu jobbifare om han hade varit en missnöjd unge.
Nu märker man att allt är bra ju :)

Vi fick lunch hos svärmor sen, makaronipudding :D
Emil och Ralf var kvar medan jag åkte och la om mina öppningar jag har på magen. Så nu känner man sig lite fräshare igen!

Långt inlägg men slänger in lite bilder ändå...









Trött kille ;)


- Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar