måndag 19 mars 2012

Tuff dag

Kom till jobbet och får höra att de är två sjuka. Jobbade underbemmade hela dagen. Vi försökte såklart ringa in någon men vem svarar i telefonen en ledig söndag morgon. Inte jag iaf!
Så det blev en tuff jobb dag.
Mamma och pappa var hemma hos oss. Pappa och Emil grejade med badrummet och mamma tog hand om Ralf.
Ralf hade fått hög feber under eftermiddagen så jag kommer hem till en liten sjukling.
Han pustade, frustade och flämtade efter luft. 39,6 i feber som inte gick ner efter alvedon.
Inte andningen heller, låg ungefär på 60 andetag per minut. Mellan 20-30 är normalt.

Så vi åkte till närakuten, tänkte mest kolla öronen på honom då han vägrade sova.
De på närakuten behandlade oss som skit. Väntade 1 timme på läkaren. Hon kikade i 3 minuter och konstaterade att det inte var Öroninflammation, skickade in oss i rum så R skulle få andas i en mask för att underlätta andningen.
Gav oss kortison som vi skulle ge Ralf. Jag frågade och frågade varför, men fick inget vettigt svar.
Ralf vägrade dricka det så jag sket i det. Hade ju inte fått nån bra förklaring om vad det var emot heller så.
De kom in så fick han andas i masken igen. Tyckte absolut att vi skulle tvinga i honom kortisonet så jag fick hålla och hon tvingade honom svälja det. Hatar att göra så.
Vi är ju ganska sjukhusvana men kände oss helt bortkomna.
De tog sänka och de visade en virusinfektion.
Kom in till läkaren igen och hon sa bara.
- nej det blir inte bättre. Nu har vi gjort allt vi kan här så nu får ni välja om ni ska åka hem eller till barnaktuen.
Frågade om och om igen vad hon trodde det var fel.
Hon blev surare och surare på mina frågor.
Jag- men vad tror du det är för fel?
Läk- det är ju ganska uppenbart. Han har en virusinfektion som gör att andas snabbare.
Jag- Vart sitter infektionen? I halsen? Luftrören?
Läk- nej men nu är vi klara här.
Jag- kan vi i ta en temp igen för att se om den gått ner sen vi kom. Vi har ändå varit här i 2 timmar. (för mig var det viktigt eftersom vi skulle bestämma om vi skulle till akuten eller inte)
Läk- men herregud. 39,6 eller 38,5 spelar väll ingen roll.
Vi kan ju inte hålla på att ta temp hur som helst hela tiden. Det är fler som vill ha hjälp.
Jag- snälla jag skulle vilja veta.
Läk- (suck, pust och stön) (reser sig upp och trycker in den i örat på honom)


Vid det här laget var ALLA sura och vi grymtade oss ut därifrån..
Forts följer...


Ralf vaknade ;)
-Från min iphone!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar